torsdag 28 april 2011

Nyfiken på härskartekniker

Igår blev jag varse om hur härskartekniker kan användas. "Härskarteknik syftar på olika sociala manipulationer varmed en dominant grupp eller person behåller sin position (i en synlig eller osynlig hierarki) gentemot människor ur andra grupper."

Jag blev först häpen, sedan arg och till sist otroligt nyfiken på den här tekniken. Hur fungerar den och varför använder sig personer av den? Givetvis la jag ut en statusrad i ämnet på min Facebookprofil och gissa om jag fick kloka kommentarer. En av dem bara måste du läsa! Det är Cizzie från Valdemarsvik som skriver på sin blogg och berättar om en föreläsning och sina egna erfarenheter av hur härskartekniker används. Ett väldigt bra inlägg som jag rekommenderar alla att läsa.

Jag själv håller just nu på att stilla min nyfikenhet i ämnet så jag nästa gång jag blir varse en härskarteknik kan göra precis som Cizzie - luta mig tillbaka och lugnt observera spelet innan jag ger mig in i betongpyramiden med min Porsche. Snart kör vi!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...