onsdag 11 januari 2012

S orealistiska drömmar om Kantzowska!

Idag skriver VLT om Kantzowska gymnasiet och den "planerade" ombyggnaden som nu beräknas kosta mellan 20-50Mkr.
Jag liknar det här vid en bilaffär. Jag vill ha en ny Wolksvagen Passat (eller varför inte en Ferrari, det vore väl ännu häftigare). Tycker att det är en jättefin bil, praktisk, den är skön att köra och snygg. Vill ha! men - jag har inte råd.

Att låna pengar för att köpa en ny bil kostar pengar, varje månad och de pengarna har jag inte inkomst till att klara av. Därför kör jag pappas gamla Skoda i stället. Den är billig i drift, fungerar och jag har råd med den! Precis så är det med Kantzowska gymnasiet. Kommunalrådet drömmer om en ny flaschig gymnasieskola men vad har vi råd med?! Kommunalrådet drömmer!

20-50Mkr är fantasisummor! 2012 går Hallstahammars kommun, i budget med ett ekonomiskt resultet på 700tkr. Det finns inga pengar att invetsera i nya lokaler på Kantzowska! För varje miljon som investeras ökar driftskonstnaden med 100tkr och att låna pengar har aldrig varit gratis. Minst 3% i ränta får man i alla fall räkna med. Kommunen har råd att investera 20Mkr/år utan att låna av framtiden. De kommande tre åren går vi långt över det och nu vill man lägga på ytterligare 20-50Mkr. Vad tror man - att det ska regna pengar över Hallstahammar från ovan, eller? Att äta kakan och samtidigt ha den kvar har aldrig fungerat förut - det kommer det inte att göra i den här frågan heller.

Jag satsar hellre kommunens pengar på en ny förskola i Kolbäck och ett nytt Äldreboende. Vi har inte råd att investera 20-50Mkr i gymnasiets lokaler om vi inte tar bort något annat. Frågan är vad kommunalrådet vill ta bort i stället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...