måndag 29 april 2013

Varför ska vi minska kommunfullmäktige?

Ikväll debatterade vi en motion om minskat kommunfullmäktige i Hallstahammar. Jag och några till hade lagt ett förslag att minska fullmäktige till 41 ledamöter i stället för dagens 45. Den röda majoriteten sa nej till vårt förslag.

Mitt första anförande var följande:


"Den här motionen har inget att göra med om man har lätt eller svårt att hitta representanter i styrelser och nämnder som politiskt parti.

Den här motionen handlar om vad vi tycker är rätt. Är det rätt att en kommun i Hallstahammars storlek har 45 st i  fullmäktige när kommunallagen säger att det räcker med färre?

Är det rätt att vi lägger 42tkr/år extra på arvoden till kommunfullmäktigeledamöter än vad vi föreslår?

Vi tycker inte att det är rätt, Vi tycker att kostnaderna för att ha ett större fullmäktige långt överstiger nyttan. Vi skulle hellre använda de pengarna till annat - därför har jag varit med och lagt denna motion och därför yrkar jag på att den ska tillstyrkas.

Jag undrar nämligen - Vad säger att fler ledamöter i kommunfullmäktige ger ökad demokrati? För mig är den kopplingen väldigt svår att förstå."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...