lördag 2 augusti 2014

Pride sätter fokus på HBTQ frågor

Idag genomförs Pride paraden i Stockholm. Folkpartiet har PRIDE temat Låt tusen barn blomma! Ett sätt att sätta fokus på barn och HBTQ frågor. På temat har Jan Björklund och Barbro Westerholm skrivit en debattartikel om surrogatmoderskap: Världen mår bättre med fler efterlängtade barn. Därför säger Folkpartiet ja till surrogatmoderskap.

En del människor jag träffar och pratar med gillar inte att samhället går i en mer liberal riktning i dessa frågor. Allt som inte är som det "ska" är annorlunda och borde inte finnas. Just därför är det viktigt att fortsätta arbeta med HBTQ frågor tycker jag.

Barbro Westerholm är en ikon i dessa frågor. 1979 var hon, då som generaldirektör för socialstyrelsen ytterst delaktig i att homosexualitet inte längre betraktades som en sjukdom. Tänk att det inte var längre sedan än så. Det är skrämmande tycker jag. Nu har vi kommit längre och jag är glad och stolt att tillhöra ett parti som tar ställning för alla människors lika värde och står upp för HBTQ personers rättigheter.

Pride paraden är ett utmärkt sätt att uppmärksamma detta. Se Erik Ullenhag om PRIDE och HBTQ frågor.

2 kommentarer:

  1. Anledningen till att politiker är så engagerade i HBT frågor är främst att det inte kostar något. Pensionärerna tex får inte samma uppmärksamhet men det skulle kosta miljarder. Jag tycker själv att Pride och sexualiseringen som den visar upp är skit.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym
    Du har givetvis all rätt att tycka vad du vill. Själv tycker jag att PRIDE är bra och att HBT frågor är viktiga - inte pga pengar utan för alla människors lika värde och rättigheter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...